COD SMIS: 136104
Performanță, transparență și eficiență în slujba cetățeanului în administrația locală Dorohoi
Obiectivele proiectului
Obiectivul general al proiectului
Consolidarea capacității administrative și creșterea calității și eficienței serviciilor publice gestionate partajat de către Municipiul Dorohoi prin investiții integrate de simplificare a procedurilor instituționale și de reducere a birocrației pentru cetățeni, corelate cu dezvoltarea capacității de planificare strategică pe termen lung.
Obiectivele specifice
OS1. Implementarea unui sistem informatic integrat, care să susțină simplificarea și optimizarea procedurilor administrative pentru cetățeni la nivelul municipiului Dorohoi atât din perspectiva back-office, cât și front-office, inclusiv digitalizarea parțială a arhivei;
OS2. Îmbunătățirea procesului decizional și a capacității de planificare strategică din cadrul UAT Dorohoi prin elaborarea Strategiei Integrate de Dezvoltare Urbană (SIDU) și a Planului de mobilitate urbană durabilă (PMUD), documente strategice care să răspundă nevoilor și exigențelor de finanțare pentru următoarea perioadă de programare a fondurilor europene 2021 – 2027;
Rezultate așteptate
Mecanisme și proceduri standard implementate la nivel local pentru fundamentarea deciziilor și planificarea strategică pe termen lung; – Rezultat proiect 1- Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a municipiului Dorohoi pentru perioada 2021 – 2027 și Planul de Mobilitate Urbană (aferent obiectului specific nr.2)
Proceduri simplificate pentru reducerea birocrației pentru cetățeni la nivel local corelate cu Planul integrat de simplificare a procedurilor administrative pentru cetățeni implementate; Rezultat de proiect 2: Plan, proceduri și instrumente informatice pentru simplificarea procedurilor administrative (plan de acțiune, platformă informatică retrodigitalizarea documentelor) (aferent obiectului specific nr.1)
Grup țintă
Grupul tinta este reprezentat de persoanele direct sprijinite în cadrul proiectului (persoane la nivelul carora se asteapta un efect ca urmare a interventiei) din lista stabilita mai jos:
- personal din cadrul UAT Muncipilul Dorohoi (personal de conducere si de executie);
- alesi locali (consilieri locali, primar, viceprimar).
Proiectul se adreseaza tuturor celor care sunt implicati, într-o etapa sau alta a procesului de planificare si fundamentare a politicilor publice si furnizarii serviciilor oferite cetatenilor, îmbunatatite prin intermediul prezentului proiect, fiind vizati angajatii institutiilor si serviciilor publice de interes local. Activitatile proiectului se vor derula pentru un grup tinta compus din minim 58 persoane, cu precadere personal angajat în cadrul serviciilor gestionate partajat de autoritatile publice locale, incluzând atât persoane cu functie de conducere, cât si cu functie de executie. O parte dintre aceste persoane vor fi implicate în mod direct în activitatea de implementarea de mecanisme si proceduri standard pentru fundamentarea deciziilor si planificarea strategica pe termen lung, contribuind la îndeplinirea Rezultatului de program R1. De asemenea, personalul din cadrul serviciilor gestionate partajat de catre autoritatile administratiei publice locale vor beneficia de masurile de simplificare a procedurilor administrative si reducerea birocratiei pentru cetateni, contribuind la îndeplinirea Rezultatului de program R3.
Grupul tinta total este reprezentat de:
- 12 persoane, demnitari si persoane cu functii de conducere în cadrul diferitelor servicii din cadrul Primariei Dorohoi (primar, viceprimar, sefi de servicii);
- 18 consilieri locali;
- Directia Patrimoniu – Compartimentul locativ imobiliar (ANL): 3 persoane, functii de executie;
- Asistenta sociala: 25 de angajati, din care functie de conducere: 3 persoane.
Justificare
Îmbunătățirea capacității administrației publice locale trebuie să devină o prioritate, pentru ca serviciile publice să fie furnizate mai eficient, mai rapid și să fie mai optimizate și adaptate la tehnologiile moderne existente în prezent.
În primul rând, pentru stabilirea cu exactitate a nevoilor si obiectivelor de simplificare a procedurilor administrative pentru cetateni la nivel local este necesară o analiză internă complexă privind stadiul actual al capacității administrative de la nivel local, din punct de vedere al competențelor partajate.
În etapa de dezvoltare a proiectului au fost identificate la nivel institutional o serie de nevoi care se doresc a fi rezolvate cu scopul alinierii la standardele europene.
Principalele probleme identificate tin de timpul ridicat de raspuns la solicitarile cetatenilor, în prezent fiind necesara deplasarea la sediul institutiei publice pentru obtinerea de informatii/documente necesare; supraîncarcarea personalului ce lucreaza cu cetatenii, care este supus unui volum ridicat de solicitari din partea cetatenilor, fiind constrânsi de respectarea unor termene strânse în vederea rezolvarii solicitarilor, precum si de necesitatea unor programe de formare profesionala a resurselor umane implicate în procesul administrativ, pentru optimizarea fluxurilor interne de lucru si cresterea calitatii serviciilor oferite.
Lipsa unui sistem informatic adaptat nevoilor administratiei publice si lipsa arhivei digitalizate a serviciilor centrate pe cetateni, atât din punct de vedere al managementului intern al documentelor, cât si din punct de vedere al utilitatii pentru cetatean este puternic resimtita la nivelul administratiei publice locale, proiectul venind în întâmpinarea acestor nevoi. Este evidenta nevoia de a introduce în activitatea aparatului administrativ local un sistem informatic integrat al datelor si documentelor care sa contribuie atât la reducerea timpilor mari de asteptare pentru cetateni la ghiseu, cât si sa asigure simplificarea fluxului operational si informational. O astfel de aplicatie informatica permite arhivarea electronica integrata a principalelor documente elaborate si eliberate de catre autoritatile administratiei publice locale, luând în considerare competentele partajate ale acestora, care sa fie asociata unor module specifice operationale de baza si care faciliteaza accesul la forma electronica a documentelor direct din interfata.
În conditiile optimizarii tehnologice a sistemului administrativ, cetatenii vor putea obtine informatiile solicitate cu un efort semnificativ mai scazut. De asemenea, pentru constituirea arhivei pe suport hârtie se consuma resurse importante, iar spatiul alocat depozitului arhivei trebuie sa creasca continuu. O alta problema este faptul ca o parte dintre documentele arhivate si cele înca neconstituite în arhiva se pastreaza în birouri, ceea ce îngreuneaza identificarea lor si mareste timpul de raspuns la solicitarile cetatenilor, existând si riscul de deteriorare din cauza conditiilor improprii de depozitare.
Proiectul propune crearea unor baze de date specifice, actualizate permanent si integrate într-un sistem informatic unitar, care sa fie organizate într-o arhiva electronica, cu scopul de a îmbunatati considerabil nivelul de comunicare atât interinstitutionala, cât si cu cetatenii.
Prin implementarea acestor masuri va rezulta transparentizarea actului administrativ si sporirea întregii activitati, fapt ce va contribui la atingerea obiectivelor proiectului, inclusiv OS 2.1 al Programului Operational Capacitate Administrativa.
Sistemul informatic integrat va contine module atât back-office, care sa asigure interoperabilitatea, realizarea si adaptarea infrastructurii software si hardware, actualizarea sistemelor interne si a procedurilor interne de lucru, formarea personalului si digitalizarea arhivelor, cât si front-office, prin care se va oferi posibilitatea de a depune on-line o serie de documente, simplificarea formularelor proprii, simplificarea procedurilor interne în relatia cu beneficiarii, sau informarea cetatenilor. Asadar, prin dezvoltarea si implementarea sistemului informatic integrat care sa sustina simplificarea procedurilor interne administrative ale UAT identificate în baza analizei interne realizate, proiectul va
contribui în mod direct la solutionarea problemelor identificate. Rezultatele proiectului vor pune bazele unei capacitati administrative moderne, fara de care nu poate fi asigurata o eficienta ridicata la nivelul proceselor institutionale.
Caracterul inovator al proiectului se manifesta la nivel local, prin îmbunatatirea serviciilor oferite populatiei cu ajutorul integrarii serviciilor publice gestionate partajat de catre autoritatile administratiei publice locale si eficientizarea operatiunilor, fapt ce conduce si la economii substantiale de resurse materiale, de timp etc.
Pentru a îmbunatati procesul de planificare strategica si financiara de la nivelul administratiei publice locale, proiectul propune elaborarea si implementarea de politici si strategii la nivel local, care sa raspunda nevoilor de finantare pentru urmatoarea perioada de programare a fondurilor europene 2021-2027. În contextul alinierii la modelele de dezvoltare urbana promovate la nivel european, se impune implementarea unui model de integrare a tehnologiilor informatice cu diferitele sectoare de activitate, precum serviciile publice locale, energie electrica, infrastructura, mobilitate, sanatate, educatie, mediu sau IT, astfel încât municipiul sa devina un oras SMART. În acest sens, se va realiza Strategia integrata de dezvoltare urbana a municipiului, incluzând componenta Smart City, cu orizontul de timp 2027, care va include lista proiectelor necesare pentru dezvoltarea sustenabila a municipiului, fiind propus si un sistem de monitorizare si ndicatori de rezultat. Strategia de dezvoltare inteligenta urmareste promovarea unitara a proiectelor de dezvoltare a comunitatii, cu implicatii directe asupra inovarii tehnologice, a cresterii eficientei energetice, a modalitatilor de transport inteligente etc. Una din problematicile cele mai stringente cu care se confrunta comunitatile zilelor noastre este mobilitatea cetatenilor, fapt ce impune realizarea unui Plan de mobilitate urbana durabila, prin care se vor propune solutii privind îmbunatatirea sistemului de transport de la nivel local.
Implementarea proiectului va aduce beneficii atât grupului tinta ales, cât mai ales beneficiarilor finali (cetatenii), deoarece sunt vizate activitati care sa conduca la îmbunatatirea calitatii serviciilor oferite catre populatie, la cresterea capacitatii administratiei publice locale de a stimula procesul de dezvoltare locala si, nu în ultimul rând, la implicarea comunitatii locale în atingerea obiectivelor strategice de dezvoltare locala.
Oportunitatea parteneriatului pentru atingerea obiectivelor proiectului. Conform dosarului de candidatura, Asociatia CRSSU va aloca pentru implementarea proiectului o echipa de experti cu vasta experienþa in realizarea documentelor de programare strategica. O mare parte din experþii cheie ce deþin aceasta experienþa sunt chiar membrii fondatori ai Asociaþiei CRSSU, cu experienþa de 7,10 sau 15 ani în furnizarea de servicii de consultanþa pentru administraþia publica din România si nu doar din România. Astfel, experþii cheie implicati în realizarea SIDU deþin o experienþa similara de peste 30 de documente similare realizate iar experþii cheie implicati in realizarea PMUD detin experienþa similara relevanta recenta, realizând deja lucrari similare în cadrul perioadei de programare 2014-2020. Mai mult, acesti experþi deþin experienþa bogata si în domeniul mediului, eficienþei energetice, gestionarii deseurilor, etc., componente esenþiale ale SIDU si PMUD.
În activitatea de management de proiect, partenerul Asociatia CRSSU va aloca pentru implementarea proiectului un expert, pe poziþia de asistent manager, cu vasta experienþa în domeniul managementului de proiect si achiziþiilor publice (peste 10 de experienþa), asa cum reiese din CV-ul atasat dosarului de candidatura penru selectia partenerului.
În ceea ce priveste modalitatea de rezolvare a unei probleme comune, proiectul va conduce în mod direct la cresterea capacitatii administrative a administratiei publice, ceea ce creeaza premisele reale ale dezvoltarii pe viitor a unor proiecte relevante si cu impact asupra dezvoltarii problemelor comunitaþii locale, acesta fiind si scopul Asociaþiei CRSSU, atât declarat de la înfiinþarea acesteia, cât si demonstrat prin implicarea în dezvoltarea de proiecte care au acest scop.
Prin implementarea masurilor si actiunilor propuse în documentele strategice elaborate va rezulta o crestere semnificativa a actiunilor administrative de la nivel local, care au drept scop dezvoltarea sociala si economica a comunitaþii, acesta incadrandu-se in scopul si obiectivele principale ale partenerului.
Astfel, obiectivele Asociatiei CRSSU, conform Statutului, relevante pentru specificul presentului proiect:
– Dezvoltarea microregiunilor si elaborarii strategiilor integrate pentru dezvoltare sustenabila prin protejarea patrimoniului cultural si natural local, consolidarea economiei rurale care inseamna in primul rand crearea de locuri de munca, IMBUNATATIREA CAPACITATII
ADMINISTRATIVE A COMUNITATILOR LOCALE;
– Promovarea dezvoltarii regionale in parteneriat cu autoritatile publice si operatorii economici;
– Elaborarea de proiecte finantate din fonduri structurale sau orice alte fonduri pentru dezvoltare economica si sociala;
-Stabilirea de parteneriate cu autoritaþile publice locale si centrale in vederea dezvoltarii…